Algemene voorwaarden per 01-07-2025
Waarom Trefkoele+
- 7.700 m² gastvrijheid
- Informele huiskamersfeer
- Veel voorzieningen in 1 gebouw
- Ook voor kinderfeestjes
ALGEMENE VOORWAARDEN (per 1 juli 2025)
GEBRUIK RUIMTES TREFKOELE+ IN DALFSEN
A. ALGEMEEN DEEL
1. Algemene
bepalingen
1.1 De rechtsverhouding met betrekking tot het gebruiksrecht van ruimte(s)
in de multifunctionele, maatschappelijke accommodatie ‘Kulturhus Trefkoele+’ (hierna:
‘Trefkoele+’) aan de Ruigedoornstraat 108 in Dalfsen (hierna:
‘de accommodatie’) wordt beheerst door Nederlands recht en door de bepalingen
in de schriftelijke Gebruiksovereenkomst – met betrekking tot de gebruikte
‘ruimte(s)’ – alsmede door deze voorwaarden en indien van toepassing
aanvullende voorwaarden, alsook huis- en gedragsregels te vinden op de website
van Trefkoele+.
Onder accommodaties wordt ook verstaan de eventueel aanwezige sanitaire, sport-,
kleed-, douche en overige voorzieningen die daar een logisch onderdeel van
vormen alsook de eventueel aanwezige inventaris, alsook een recht van
medegebruik van de centrale entree en verkeersruimten.
1.2 Waar de term ‘accommodatie’ wordt gebruikt, wordt daarmee de gehele
accommodatie bedoeld. Waar de term ‘ruimte(s)’wordt gebruikt, wordt daarmee het
deel van de accommodatie bedoeld waarop het gebruiksrecht betrekking heeft en de daarbij bijbehorende voorzieningen zoals kleedkamers,
verkeersruimte, toiletten e.d.
1.3 Indien onderdelen van de Gebruiksovereenkomst en/of de eventueel daarbij
behorende bijlage(n) in strijd zijn met de algemene voorwaarden en/of huis- en
gedragsregels is de hiërarchie – van hoog naar laag – als volgt:
1. de Gebruiksovereenkomst
2. de eventueel bij de Gebruiksovereenkomst
behorende bijlage(n);
3. eventuele aanvullende
voorwaarden;
4. deze algemene voorwaarden;
5. de huis- en gedragsregels.
1.4 Geschillen zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde burgerlijke
rechter van de Rechtbank Overijssel.
1.5 Stichting is de Stichting Ontmoetingscentrum Dalfsen, ingeschreven in
het handelsregister onder nummer 05026503. Gebruiker is de in de Gebruiksovereenkomst
als zodanig aangeduide natuurlijke of rechtspersoon.
1.6 In alle gevallen waarin deze algemene voorwaarden niet voorzien, beslist
Stichting.
2. Totstandkoming
van de Gebruiksovereenkomst; omschrijving gebruiksrecht
1
2
2.1 De Gebruiksovereenkomst, waarbij Stichting aan Gebruiker een deeltijd gebruiksrecht
voor een deel van de accommodatie (de ruimte(s)) verstrekt, komt tot stand
middels een wederzijds ondertekende Gebruiksovereenkomst (hierna: ‘Gebruiksovereenkomst’)
waarin de soort ruimte(s) waarop het gebruiksrecht
betrekking heeft zijn gespecificeerd.
2.2 Het gebruiksrecht is het recht om gedurende een specifiek gebruiksmoment
een bepaalde activiteit te ontplooien in de ruimte(s). Gebruiker heeft geen
exclusief recht op gebruik van een specifieke ruimte(s). Toekenning van de
ruimte(s) wordt telkens bepaald door Stichting.
Het gebruiksrecht kan tevens daarbij behorende door of namens Stichting te
verzorgen diensten, leveringen, voorzieningen en/of faciliteiten omvatten. Of
er bijkomende diensten, leveringen, voorzieningen en/of faciliteiten door (dan
wel namens) Stichting verzorgd worden, vloeit voort uit de Gebruiksovereenkomst.
2.3 Het toekennen van een gebruiksrecht hangt telkens af van de
beschikbaarheid van ruimte(s). De voor Gebruiker geldende gebruiksmomenten
worden door Stichting aan Gebruiker aangegeven op daartoe bestemde
overzicht(en).
Voor toekennen van gebruiksrechten voor de duur van een seizoen in geval van
sportactiviteiten gelden bijzondere bepalingen zoals hierna in artikel 13
aangegeven.
3. Eindigen
van de Gebruiksovereenkomst
2
3
3.1 De Gebruiksovereenkomst geldt voor de daarin opgenomen duur en eindigt
op de daarin opgenomen wijze.
3.2 De Gebruiksovereenkomst eindigt – tenzij anders wordt bepaald – van
rechtswege en zonder dat daartoe opzegging is vereist: na het verstrijken van
het laatste gebruiksmoment.
3.3 Stichting is gerechtigd de Gebruiksovereenkomst (derhalve alle
gebruiksrechten gezamenlijk), zonder dat enige nadere ingebrekestelling of
rechterlijke tussenkomst vereist is, door middel van een schriftelijke
kennisgeving aan Gebruiker, geheel of gedeeltelijk en met onmiddellijke ingang
tussentijds op te zeggen indien:
·
Gebruiker of diens bestuurder of feitelijk
leidinggevende strafrechtelijk wordt vervolgd voor een misdrijf;
·
Gebruiker hem opgelegde boetes en/of dwangsommen
niet, dan wel niet geheel of niet tijdig betaalt;
·
Gebruiker herhaaldelijk in strijd handelt met de Gebruiksovereenkomst,
algemene voorwaarden, aanvullende voorwaarden, huis- en gedragsregels of
anderszins sprake is van met het gebruiksrecht strijdig gebruik (waaronder doch
niet beperkt tot: verplichtingen, aanwijzingen, richtlijnen en mededelingen);
·
sprake is van een andere in deze algemene
voorwaarden of de Gebruiksovereenkomst genoemde grond voor tussentijdse
beëindiging;
·
Gebruiker in surseance van betaling komt te
verkeren of Gebruiker failliet wordt verklaard.
3.4 Het eindigen van de Gebruiksovereenkomst leidt nooit tot
aansprakelijkheid van Stichting, noch tot een verplichting tot terugbetaling
van reeds ontvangen gebruiksvergoedingen, noch tot betaling van enige anders
luidende vergoeding.
3.5 Tenzij anders wordt bepaald of overeengekomen heeft Gebruiker niet het
recht de Gebruiksovereenkomst (tussentijds)
op te zeggen.
3.6 Indien Gebruiker een natuurlijke persoon is en deze komt te overlijden,
eindigt de Gebruiksovereenkomst van rechtswege met ingang van de eerste dag van
de maand volgend op die waarin Gebruiker is overleden.
4. Gebruiksvergoeding
en betalingsvoorschriften
4
4.1 Gebruiker verplicht zich de gebruiksvergoeding tijdig en op de
overeengekomen of vastgestelde vervaldag te voldoen. Betaling dient te
geschieden zonder verrekening of opschorting.
4.2 Indien de gebruiksvergoeding niet tijdig wordt voldaan, is Gebruiker
vanaf de vervaldag de wettelijke rente verschuldigd.
4.3 Stichting kan verschillende soorten gebruiksvergoedingen hanteren voor
verschillende soorten gebruik, bijvoorbeeld ten aanzien van sport – training,
sport – wedstrijd, culturele activiteiten of commerciële activiteiten en voor
verschillende tijdstippen van gebruik, bijvoorbeeld overdag, ’s avonds en
weekend.
4.4 Stichting heeft het recht om de gebruiksvergoeding jaarlijks met ingang
van 1 juli van enig jaar te indexeren maximaal met een percentage gelijk aan de
Consumenten Prijs Index (CPI) van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
reeks ‘alle huishoudens’(peilmaand februari). Tarieven worden naar boven
afgerond op één decimaal achter de komma. Stichting zal de indexatie tijdig
vooraf schriftelijk aan Gebruiker bekend maken.
5. Aansprakelijkheid,
kosten en schade; niet nakoming; annulering
5
5.1 In het geval Gebruiker zijn verplichtingen uit hoofde van de Gebruiksovereenkomst
niet, niet tijdig of niet volledig nakomt zal Gebruiker, na ter zake door Stichting
schriftelijk te zijn aangemaand om alsnog binnen 8 dagen zijn verplichtingen na
te komen, in gebreke zijn en zal Stichting gerechtigd zijn de rechtsverhouding
te beëindigen, onverminderd de verplichting van Gebruiker tot vergoeding aan Stichting
van kosten, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke schade en interesten.
In geval van wanbetaling van de gebruiksvergoeding wordt de wettelijke rente in
rekening gebracht vanaf de vervaldatum en bedraagt het minimumbedrag van de buitengerechtelijke
kosten 15 % van het openstaande bedrag.
5.2 Gebruiker is
jegens Stichting aansprakelijk voor alle schade toegebracht in/aan de
accommodatie en/of van de daarin aanwezige (sport)inventaris, tenzij Gebruiker
bewijst dat hem, de personen die Gebruiker tot de accommodatie heeft toegelaten
en de personen waarvoor Gebruiker aansprakelijk is, ter zake geen schuld treft
of dat hem dienaangaande geen nalatigheid is te verwijten.
5.3 Stichting is
niet aansprakelijk voor de gevolgen van gebreken aan de accommodatie die hij
niet kende of niet behoorde te kennen bij het aangaan van de Gebruiksovereenkomst,
waardoor Gebruiker niet of niet geheel gebruik kan maken van zijn
gebruiksrecht.
5.4 Stichting is niet
aansprakelijk voor eventuele (sport)ongevallen of gevolgen van
(sport)ongevallen in de accommodatie, noch voor beschadiging, verwisseling,
verlies of diefstal van eigendommen van Gebruiker, diens leden of personen die
onder verantwoordelijkheid van Gebruiker van de accommodatie gebruik maken of
van derden die Gebruiker heeft toegelaten. Gebruiker vrijwaart de Stichting
voor elke aanspraak van derden dienaangaande.
5.5 Gebruiker dient
tegen (de gevolgen van) wettelijke aansprakelijkheid te zijn verzekerd, hetgeen
hij op eerste verzoek van Stichting dient aan te tonen.
5.6 Tenzij anders bepaald kan een boeking door de Gebruiker kosteloos worden
geannuleerd tot 4 weken voor aanvang van het betreffende gebruiksmoment. Bij
een annulering binnen 4 weken tot 2 weken voor de boeking wordt 50% van de
huurkosten in rekening gebracht. Niet (tijdig) geannuleerde boekingen blijven
onverkort in stand.
5.7 Indien bij de boeking horeca wordt afgenomen, willen we bij groepen van
minimaal 25 personen uiterlijk drie weken van tevoren de definitieve aantallen
per mail ontvangen.
5.8 Het is mogelijk om kosteloos een optie te nemen op een ruimte tot 4
weken voorafgaand aan de activiteit.
5.9 Stichting zal Gebruiker in geval van een tijdige annulering voor de
betreffende boeking geen gebruiksvergoeding in rekening brengen, dan wel
overgaan tot terugbetaling ingeval de gebruiksvergoeding voor die boeking al
was voldaan.
5.10 Stichting heeft het recht een boeking met directe ingang geheel of
gedeeltelijk te annuleren indien:
·
door herstelwerkzaamheden of anderszins het gebruik
van de accommodatie naar het oordeel van Stichting dient te worden nagelaten;
·
de accommodatie tijdelijk voor gebruik wordt
gesloten, indien onvermijdelijke en/of geen uitstel gedogende werkzaamheden dit
noodzakelijk maken;
·
de accommodatie door enig van buiten komend onheil
zodanig wordt beschadigd of wordt verwoest dat herstel binnen redelijke termijn
niet kan worden verwacht;
·
sprake is van bijzondere evenementen of
gebeurtenissen; waar mogelijk zal Stichting met Gebruiker in een zo vroeg
mogelijk stadium in overleg treden;
·
de accommodatie naar mening van de gemeente Dalfsen
en/of Stichting ingezet dient te worden bij calamiteiten en crisissituaties;
bij een calamiteit of crisissituatie wordt Gebruiker hiervan onverwijld in
kennis gesteld;
·
sprake is van een andere in deze algemene
voorwaarden dan wel in de Gebruiksovereenkomst of aanvullende voorwaarden
(limitatief) genoemde situatie;
·
sprake is van een situatie als omschreven in
artikel 3 lid 3.
5.11 Stichting is in de voornoemde gevallen tevens bevoegd om de uitvoering
van de activiteiten op basis van het gebruiksrecht van Gebruiker te staken,
gestaakt te houden en/of te verbieden.
5.12 Ingeval van een annulering zoals hiervoor in lid 8 bedoeld, is Stichting
niet tot meer gehouden dan het aanbieden van een alternatief gebruiksrecht-
waarvoor alsdan een nieuwe boeking dient te worden gemaakt – of restitutie van
de reeds betaalde gebruiksvergoeding voor het betreffende gebruiksmoment, zulks
naar keuze van Stichting. Gebruiker heeft derhalve geen recht op vergoeding van
enige door hem en/of derden gemaakte kosten en/of geleden schade.
5.14 Gebruiker is
verplicht alle schade direct te melden bij Stichting.
5.15 Gebruiker wordt
door het in gebruik nemen van de accommodatie en de daarin aanwezige inventaris
(waaronder ook wordt verstaan de sport- en spelattributen en/of speeltoestellen
en dergelijke) geacht deze te hebben aanvaard in de toestand waarin deze zich bevinden
op het moment van het in gebruik nemen.
6. Gebruik
en omvang van de accommodatie/ de ruimte(s)
6
6.1 De accommodatie zal door Gebruiker uitsluitend gedurende de
overeengekomen gebruiksperiode/ het door Stichting verstrekte overzicht/ het
geldende bezettingsrooster en overeenkomstig de in de Gebruiksovereenkomst
aangegeven bestemming worden gebruikt. Het is Gebruiker niet toegestaan de
bestemming van de accommodatie zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van Stichting te wijzigen.
Het is Gebruiker niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van Stichting zijn gebruiksrecht anders te gebruiken dan omschreven in de Gebruiksovereenkomst.
6.2 Het is Gebruiker niet toegestaan de accommodatie zonder schriftelijke
toestemming van Stichting geheel of gedeeltelijk onder te verhuren, anderszins
aan derden in gebruik te geven of de geldende gebruikstijden met derden te
ruilen.
6.3 Gebruiker is niet bevoegd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming
van Stichting veranderingen aan de accommodatie aan te brengen.
6.4 Eventuele kleed-, douche-, scheidsrechters-, EHBO- en massageruimten en
horecaruimten behoren tot de accommodatie, tenzij schriftelijk anders is
overeengekomen. Deze ruimten mogen uitsluitend worden gebruikt overeenkomstig
het doel waarvoor deze zijn bestemd en mits vallend onder het gebruiksrecht van
Gebruiker zoals dat in de schriftelijke Gebruiksovereenkomst is aangegeven.
6.5 Gebruiker heeft zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Stichting
geen recht op toegang tot of het recht van gebruik van de niet aan hem in
gebruik gegeven ruimte(s) van de accommodatie.
6.6 Het is verboden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Stichting
de in de accommodatie van Stichting aanwezige zaken te verwijderen en buiten de
accommodatie te gebruiken.
6.7 Het op- en afbouwen, plaatsen en/of verwijderen van sport- en
speeltoestellen en materialen in de accommodatie, met uitzondering van de –
eventueel aanwezige – opslagruimte(s), dient binnen de overeengekomen
gebruikstijden van het gebruiksrecht te gebeuren.
6.8 Gebruiker mag bij het gebruik van de accommodatie geen hinder of
overlast veroorzaken. Gebruiker zorgt er voor dat vanwege hem aanwezige derden
dit evenmin doen.
6.9
Stichting kan Gebruiker de toegang tot de accommodatie
weigeren indien Gebruiker op het moment dat deze de accommodatie in gebruik
wenst te nemen (nog) niet aan zijn verplichtingen uit de Gebruiksovereenkomst
heeft voldaan.
7. Verbodsbepalingen
en voorschriften van orde
7
7.1 Het is Gebruiker niet toegestaan op of in de accommodatie zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van Stichting:
·
etenswaren en dranken of andere goederen te nuttigen
of te (doen) verstrekken of te (doen) verkopen of anderszins
horeca-activiteiten te verrichten, met uitzondering van de in de accommodatie
aanwezige horecaruimte(s);
·
glas- en aardewerk in zijn bezit te hebben, met
uitzondering van de in de accommodatie aanwezige horecaruimte(s);
·
eigen zaken, waaronder stands, te (doen) plaatsen;
·
handelingen te (doen) verrichten waardoor
milieuverontreiniging optreedt of schade aan de accommodatie kan ontstaan;
·
milieugevaarlijke zaken, waaronder
stankverspreidende, brandgevaarlijke of ontplofbare
zaken, te gebruiken en/of in bezit te hebben;
·
(licht-)reclame, (naams-)aanduidingen, borden,
aankondigingen en publicaties aan te (doen) brengen;
·
audiovisuele apparatuur, lichtinstallaties,
warmwater- en verwarmingsinstallaties, automaten en andere energie verbruikende
apparatuur te (doen) plaatsen en te (doen) gebruiken;
·
te roken;
·
soft- en harddrugs te gebruiken en/of in bezit te
hebben;
·
zonder geldige reden in of nabij de kleed-, was- en
doucheruimte(s) rond te hangen;
·
kleding te dragen of materiaal te gebruiken die
schade kan toebrengen aan de accommodatie, de inventaris of zich in de accommodatie
bevindende personen;
·
gebruik te maken van de nooduitgangen en/of
brandblusvoorzieningen, anders dan in geval
van nood;
·
nooduitgangen, vluchtwegen en brandblusvoorzieningen
te blokkeren;
·
rijwielen en andere vervoermiddelen in of op de
accommodatie te plaatsen en/of te gebruiken, tenzij het vervoermiddelen van
mindervaliden betreft;
·
rijwielen en vervoermiddelen op andere dan de
daarvoor bestemde plaatsen te stallen;
·
huisdieren tot de accommodatie toe te laten, met
uitzondering van blindegeleidehonden
of hulphonden van personen met lichamelijke, visuele, auditieve of andere
cognitieve beperkingen.
7.2 Stichting kan aan het verlenen van toestemming voor de in onderhavig
artikel genoemde activiteiten en handelingen nadere voorwaarden verbinden.
7.3
Stichting is bevoegd de in artikel 7.1 genoemde
zaken die zonder toestemming van Stichting in of op de accommodatie aanwezig of
voorhanden zijn direct op kosten van Gebruiker te (laten) verwijderen.
8. Huis-
en gedragsregels
8
8.1 Gebruiker is verplicht zich ordelijk te gedragen in de accommodatie en
zich bovendien te houden aan de huis- en gedragsregels die door Stichting aan Gebruiker
bekend zijn gemaakt door publicatie op onze website en een verkorte versie in de accommodatie (of anderszins).
8.2 Stichting behoudt zich het recht voor om na overleg met Gebruiker deze
huis- en gedragsregels aan te vullen dan wel te wijzigen, in welk geval Stichting
Gebruiker direct zal voorzien van een afschrift van de gewijzigde huis- en
gedragsregels. Door het aangaan van de Gebruiksovereenkomst verklaart Gebruiker
in te stemmen met de huis- en gedragsregels.
9. Aanwijzingen
en voorschriften Stichting, overheidsinstanties en hulpverlenende
diensten
9
9.1 Mondelinge en schriftelijke aanwijzingen van Stichting en/of medewerkers
van Stichting en/of in opdracht van Stichting handelende derden en aanwijzingen
en voorschriften van overheidsinstanties, nutsbedrijven, de verzekeraar van Stichting,
brandweer, politie en overige hulpverlenende diensten met betrekking tot het
gebruik en inrichting van de accommodatie en van de (binnen- en buiten)ruimte(s),
installaties en voorzieningen van het gebouw of complex waarvan de accommodatie
deel uitmaakt dienen te allen tijde onverwijld en stipt te worden opgevolgd.
9.2 Gebruiker zal richtlijnen, voorschriften of aanwijzingen van Stichting,
de overheid of andere bevoegde instanties ten aanzien van het (gescheiden)
aanbieden van afvalstoffen nauwgezet naleven. Bij niet- of niet volledige
nakoming van deze verplichting is Gebruiker aansprakelijk voor de daaruit voor Stichting voortvloeiende financiële, strafrechtelijke en mogelijke andere
consequenties.
10. Toezicht
10
10.1 Gebruiker draagt zorg voor de handhaving van de orde en het toezicht op
de naleving van de verplichtingen die ten aanzien van Gebruiker gelden. Voorts
ziet Gebruiker er op toe dat uitsluitend toegang wordt verleend tot en gebruik
wordt gemaakt van de accommodatie op de overeengekomen tijdstippen door
personen, die op basis van het gebruiksrecht en de aard van het gebruik
gerechtigd zijn de accommodatie te betreden.
10.2 Gebruiker zorgt ervoor dat genoemd toezicht wordt uitgeoefend door één
of meerdere toezichthouders.
10.3 Gebruiker zorgt er voor dat genoemde toezichthouders kennisnemen van de gebruiks-
en veiligheidsvoorschriften (ontruimingsplan) en huis- en gedragsregels.
10.4 Gebruiker en personen die van Gebruiker toestemming hebben van het
gebruiksrecht gebruik te maken, worden niet eerder tot de accommodatie
toegelaten voordat de toezichthouder aanwezig is.
10.5 Stichting en/of medewerkers van Stichting en/of in opdracht van Stichting
handelende derden hebben te allen tijde toegang tot de ruimte(s) teneinde te
controleren of de in Gebruiksovereenkomst, op Gebruiker en door of vanwege Gebruiker
tot de accommodatie/ de ruimte(s) toegelaten personen rustende verplichtingen
worden nageleefd.
11. Sancties
niet-naleving gebruiksvoorschriften, verbodsbepalingen, huis- en gedragsregels
en
aanwijzingen
11
11.1 Voor zover Gebruiker of op de door of vanwege Gebruiker tot de accommodatie
toegelaten personen de in de artikelen 6, 7, 8 en 9 genoemde verplichtingen
niet naleven, is Stichting bevoegd hen uit de accommodatie te verwijderen en
hen de toegang tot de accommodatie te ontzeggen.
11.2 Gebruiker is verplicht eventuele kosten die voortvloeien uit een
schending van de in artikel 6, 7, 8 en 9 genoemde verplichtingen, alsmede
eventuele boetes en dwangsommen die Stichting door de in artikel 9 genoemde
overheidsinstanties en hulpverlenende diensten worden opgelegd integraal te
voldoen.
12. Vergunningen
en ontheffingen
12
12.1 Indien Gebruiker de accommodatie met toestemming van Stichting gebruikt
voor evenementen, waarbij de aard van het gebruik dan wel het aantal deelnemers
c.q. toeschouwers/bezoekers afwijkt van het reguliere gebruik ten behoeve van
de op basis van de Gebruiksovereenkomst toegestane activiteiten, is Gebruiker
verplicht de kosten voor alle (evenementen)vergunningen en ontheffingen te
betalen. Trefkoele+ heeft de afspraak met de gemeente dat Trefkoele+ de
aanvraag indient.
B. BEPALINGEN DIE GELDEN VOOR GEBRUIKSRECHTEN VOOR
SPORTACTIVITEITEN
13a. Gebruiksrecht
sport algemeen
13.1 Tenzij uit deze algemene voorwaarden en/of de
Gebruiksovereenkomst volgt dat daarvan wordt afgeweken, maken de volgende
diensten, door of namens Stichting uit te voeren, deel uit van het
gebruiksrecht:
·
de schoonmaak;
·
voor zover van toepassing: het openen en sluiten
van de accommodatie, voor zover Gebruiker geen sleutel heeft;
·
de zorg voor energie, verwarming en (warm) water;
·
het op peil houden van een goede luchtbehandeling,
voor zover redelijkerwijs mogelijk in
verband met
de klimatologische omstandigheden;
·
het bespeelbaar maken en houden voor zover het
betreft sportvloeren;
·
het beheer en toezicht op naleving van de Gebruiksovereenkomst,
de huis- en gedragsregels en calamiteitenplan.
13.2 Gebruiker is verplicht de in lid 1 bedoelde
diensten van Stichting af te nemen, tenzij Stichting anders heeft bepaald.
13.3 Indien een Gebruiker een gebruiksrecht heeft
verkregen, kan zij (indien mogelijk) tevens gebruik maken van:
·
door Stichting aan te geven (onderdelen van)
kleed,- scheids-/juryruimten en tribunes. Het gebruik ervan is vanaf 15 minuten
voor aanvang en tot 30 minuten na beëindiging van het gebruiksmoment
toegestaan. Kleed- en scheidsruimten zijn uitsluitend bestemd voor omkleden en
douche;
·
de EHBO-/massageruimte (voor zover aanwezig).
Gebruiker kan van deze ruimten gebruikmaken overeenkomstig de bestemming ervan.
Gebruik in het kader van EHBO heeft altijd voorrang op gebruik in het kader van
massage. De ruimte dient na gebruik in goede staat te worden achtergelaten;
·
deze ruimte dienen na
gebruik in goede staat en bezemschoon te worden achtergelaten. Oplevering is
gebruiksgereed.
13.4 Voor het gebruik van scheids-/juryruimten
geldt het volgende:
a. Gebruiker dient zich bij aankomst en vertrek te melden bij de
dienstdoende medewerker van Stichting dan wel een door Stichting goedgekeurde
vertegenwoordiger van Gebruiker;
b. de ruimte dient na gebruik in goede staat en bezemschoon te worden
achtergelaten; de eventuele flap-over en de wandborden dienen leeg en schoon te
zijn;
c. serviesgoed dient teruggebracht te worden naar de aanwezige
horecavoorziening.
13.5 Geen onderdeel van het gebruiksrecht is het gebruik
van klein sport- en spelmateriaal en verbruiksartikelen, zoals rackets en ballen.
Gebruiker dient hiervoor zelf zorg te dragen;
13.6 Stichting levert de ruimte(s) telkens
gebruiksgereed op aan Gebruiker, echter zonder het aanbrengen van de benodigde
sport- en spelattributen en/of speeltoestellen en dergelijke. Tenzij
schriftelijk anders is overeengekomen, dient Gebruiker zelf zorg te dragen voor
het opbouwen, verwijderen en weer opbergen van de gebruikte attributen. Deze
dienen te worden opgeborgen op de daarvoor bestemde plaatsen in de
accommodatie.
13.7 De warming-up en de cooling-down dienen
binnen de voor Gebruiker geldende gebruiksmo-ment(en) te gebeuren.
13.8 Indien de Gebruiker afwijkingen constateert
in de waterkwaliteit, luchtkwaliteit, ventilatie, elektrische installaties,
overige zaken, zoals bijvoorbeeld chloorgas, dient men de accommodatie direct
te verlaten en Stichting direct te informeren.
13.9 Indien er een akoestisch alarm in werking is,
mag de accommodatie niet betreden worden.
13.10 De seizoenen en gebruikstijden worden
vastgesteld door Stichting. Uitgangspunt daarbij is een seizoen dat start op 1
augustus en eindigt op 31 juli in het jaar daaropvolgende
13b. Gebruiksrecht
binnensport
13.11 Het gebruiksrecht voor binnensport in de
accommodatie kan betrekking hebben op sportactiviteiten in (een gedeelte van):
·
sporthal (hal 1/hal 2);
·
multifunctionele zaal/dojo.
13.12 Het gebruiksrecht omvat niet de bediening van
geluid-, licht- en overige technische installaties. Die bediening is
voorbehouden aan medewerkers van Stichting dan wel een door Stichting
aangewezen contactpersoon van Gebruiker.
13.13 Gebruiker is gehouden na elk gebruiksmoment de
accommodatie bezemschoon achter te laten.
13.14 Het gebruik van scheidingswanden dient in
voorkomende gevallen plaats te vinden op de door Stichting voorgeschreven
wijze.
13.15 In geval van wedstrijden in competitieverband,
waarbij ook publiek aanwezig is, draagt de beheerder vanwege Stichting zorg
voor het openen en sluiten van de accommodatie.
13.16 Voor het uitnodigen van pers of media in de
accommodatie dient Gebruiker eerst vooraf toestemming te vragen aan Stichting.
13c. Vloeren
13.17 Vanwege de kwetsbaarheid van vloeren is het Gebruiker
van de accommodatie, ongeacht de aard van de activiteiten, niet toegestaan om:
a. de vloer anders te betreden dan op blote voeten of sportschoenen;
b. sport- of trainingsschoenen met zolen te gebruiken die strepen
achterlaten op de vloer of die buiten zijn gedragen;
c. op de vloer te eten en/of te drinken;
d. hars te gebruiken.
13.18 In geval van gebruik van de vloer anders dan
voor sport dient hierover vooraf door Gebruiker met Stichting te worden
overlegd. Ander gebruik is slechts toegestaan dan na voorafgaand verkregen
schriftelijke toestemming van Stichting. Daarbij kan Stichting het nemen van
extra maatregelen (zoals het afdekken van de vloer) aan Gebruiker opleggen.
13d. Sport-
en spelattributen
13.19 Het gebruik van toestellen voor (school)gymnastiek
en turnen door Gebruiker is uitsluitend toegestaan onder leiding van een
persoon, die een daartoe vereiste opleidingsbevoegdheid bezit. Deze bevoegdheid
moet op eerste verzoek van Stichting worden getoond.
13.20 Voor schade als gevolg van het niet opbergen
van materialen en toestellen is Gebruiker jegens Stichting aansprakelijk.
13e. Gebruikstijden
13.21 Waar mogelijk vindt tussen de seizoenen/gebruikstijden
door of namens Stichting onderhoud plaats.
13.22 Er geldt een minimum gebruiksmoment van 1 uur.
Voor de sporthal geldt bovendien voor gebruik in het
weekend een minimum gebruiksmoment van 2 uur of een veelvoud daarvan.
13f. Gebruiksovereenkomst
met een seizoengebruiker (maximaal 1 seizoen/ jaar)
13.24 Indien sprake is van gebruik van ruimte(s) met
betrekking tot een seizoen, wordt de Gebruiker tevens ‘seizoensgebruiker’
genoemd. Een Gebruiksovereenkomst met een seizoengebruiker is een Gebruiksovereenkomst
voor boekingen gedurende de periode van 1 seizoen (maximaal 1 jaar).
13.25 De Gebruiksovereenkomst tussen Stichting en een
seizoengebruiker wordt aangegaan voor de duur van maximaal 1 seizoen. De Gebruiksovereenkomst
dient telkens opnieuw te worden aangegaan voor een nieuw seizoen, er is niet
sprake van een verlenging van rechtswege. De Gebruiksovereenkomst van een
seizoengebruiker eindigt derhalve na het verstrijken van het laatste
gebruiksmoment in het betreffende seizoen.
13g. Aanvraag, reservering, boeking bij
seizoengebruik
13.27 Voorafgaand aan het nieuwe seizoen verstrekt Stichting
aan elke seizoengebruiker een overzicht met de vastgestelde capaciteit behoefte
voor wedstrijden voor het daarop volgende seizoen (‘seizoen+1’), alsmede een
aanvraagformulier voor capaciteit voor wedstrijden en trainingen. Een door de
seizoengebruiker ingevuld en tijdig ingestuurde aanvraag voor wedstrijd- en
trainingscapaciteit gebruikt Stichting – met inachtneming van hetgeen daarover
in het navolgende is bepaald – als uitgangspunt om voor zowel wedstrijden als
trainingen een reservering en, indien van toepassing, een boeking vast te
leggen voor ‘seizoen+1’. Op aanvragen, reserveringen en boekingen als
vorenbedoeld is het bepaalde in artikel 2 onverkort van toepassing. Boekingen
voor wedstrijden en trainingen worden – ingeval van een lopende Gebruiksovereenkomst
– vastgelegd als een allonge op die Gebruiksovereenkomst.
13.28 Reserveringen en boekingen voor
wedstrijdcapaciteit worden vastgelegd voor een aantal eenheden wedstrijdcapaciteit,
waarbij het aantal uren dat een eenheid omvat afhankelijk is van de maximale
belastbaarheid van de betreffende deel van de accommodatie (veelal een sportzaal
of sporthal). Trainingscapaciteit wordt per uur vastgelegd. Het feitelijke
gebruik ziet normaliter op sportzalen.
13.29 Boekingen van een seizoengebruiker hebben een
looptijd van telkens één (1) geheel seizoen en kunnen niet anders dan op basis
van deze algemene voorwaarden (of nadere schriftelijke afspraken) (tussentijds)
worden geannuleerd.
13.30 Indien een seizoengebruiker niet of niet tijdig
een aanvraag indient, geldt als uitgangspunt – maar nadrukkelijk niet als
verplichting – dat Stichting voor seizoen+1 een reservering voor wedstrijd- en
trainingscapaciteit vastlegt op basis van de capaciteit van het aan het daaraan
voorafgaande seizoen.
13.31 Indien de door seizoengebruiker aangevraagde
capaciteit of de door Stichting op grond van lid 28 vast te leggen capaciteit
niet onverkort kan worden gereserveerd, treedt Stichting met de
seizoengebruiker in overleg. Leidt dit overleg niet tot overeenstemming dan
legt de Stichting voor ‘seizoen+1’ een boeking vast op basis van de capaciteit
zoals die gold voor het daaraan voorafgaande seizoen.
13h. Inroostering
sportcapaciteit;
bezettingsrooster
13.32 Aan de hand van de capaciteit behoefte voor
wedstrijden en trainingen van een seizoengebruiker, zoals deze door Stichting
is vastgelegd, verdelen de seizoengebruikers van de betreffende accommodatie
voorafgaande aan het volgende seizoen (‘seizoen+1’) de gebruiksmomenten en
velden met bijbehorende kleedruimten e.d. Dit geschiedt op basis van een bezettingsrooster
dat seizoengebruikers per seizoen en per (sport)onderdeel van de accommodatie zelf,
in onderling overleg overeenkomen en dat vervolgens door Stichting wordt goed-
of afgekeurd.
13.33 Indien de betrokken seizoengebruikers niet tot
overeenstemming kunnen komen over het bezettingsrooster en/of Stichting het bezettingsrooster
afkeurt en/of als Stichting in voorkomende gevallen ook andere Gebruikers dan
de seizoengebruikers wenst te betrekken in het bezettingsrooster, is Stichting
bevoegd het bezettingsrooster zelf vast te stellen, welke indeling alsdan voor
alle betrokkenen bindend is
14. Veiligheid
en calamiteiten
13
14
14.1 Stichting zorgt ervoor dat de accommodatie deugdelijk wordt onderhouden (klein
en groot onderhoud) en de accommodatie voldoet aan de voor accommodaties
geldende wettelijke voorschriften. Stichting dient er voor te zorgen dat
er een calamiteitenplan voor de accommodatie is en stelt Gebruiker op de hoogte
van de inhoud van dit plan. In dit calamiteitenplan is aangegeven op welke
wijze men met ongevallen en noodsituaties omgaat en wie welke taken en
bevoegdheden heeft indien genoemde calamiteiten zich voordoen.
14.2 Stichting dient er voor te zorgen dat er een ontruimingsplan is waarin
wordt aangegeven op welke wijze de accommodatie dient te worden ontruimd indien
zich calamiteiten voordoen en welke vluchtroutes in dat geval dienen te worden
gebruikt.
14.3 Stichting zorgt ervoor dat er een calamiteitenlogboek in de accommodatie
aanwezig is. In genoemd calamiteitenlogboek worden ongevallen en noodsituaties
alsmede schade aan de accommodatie en/of de in de accommodatie aanwezige
inventaris, door Gebruiker geregistreerd.
14.4 Gebruiker is verplicht het calamiteitenplan en het ontruimingsplan toe
te passen indien zich calamiteiten voordoen en genoemde calamiteiten in het
calamiteitenlogboek te registreren.
14.5 Gebruiker is verplicht deel te nemen aan ontruimingsoefeningen.
14.6 Stichting is te allen tijde bevoegd de activiteiten in de accommodatie
te onderbreken indien dit naar zijn oordeel voor de veiligheid van de Gebruikers
van de accommodatie c.q. deelnemers aan de betreffende activiteiten
noodzakelijk is.
14.7
Stichting draagt zorg voor de aanwezigheid van
EHBO-materialen die zijn toegerust op het reguliere gebruik van de accommodatie.
Gebruiker draagt zorg voor het juiste gebruik ervan en voor aanvulling van
gebruikte EHBO-materialen.
15. Hygiëne
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
15.1 Na elk gebruik draagt Gebruiker zorg voor het dichtdraaien van de
waterkranen en het doorspoelen van de toiletten en het droogtrekken van de
doucheruimte(s) en het bezemschoon achterlaten van de sport-en kleedruimte(s)
in geval van gebruik ten behoeve van sportactiviteiten.
15.2 Gebruiker meldt hygiënisch niet verantwoorde situaties aan – de
medewerkers van – Stichting.
15.3 Gebruiker voorkomt onnodige vervuiling en ziet toe op het ordelijk
gebruik van de accommodatie door de deelnemers aan c.q. bezoekers van de accommodatie.
16. Gebruik
16
16.1
Na elk gebruik zorgt Gebruiker voor het sluiten van
de ramen en deuren van de accommodatie, het uitschakelen van lichtpunten, het sluiten van centrale toegangsdeuren en
hekken (afhankelijk van de situatie ter plaatse) en het uitschakelen van water
en elektra, technische installaties en het inschakelen van alarminstallaties.
16.2 Eventuele kosten die verbonden zijn aan het niet of onjuist afsluiten
van de accommodatie of het niet uitschakelen van lichtpunten, komen voor
rekening van Gebruiker.